Spillforumet
Spørsmål og svar om Spillskrinet og produktene våre.
Vil du prøve en annen vri? Her finner du noen regelvarianter.
Noe på hjertet? Send oss GJERNE en e-post

 Visa    Mastercard
Din handlevogn
inneholder 0 varer

FAQ - Spørsmål og svar om spill og Spillskrinet

Generelle spørsmål
  • Hvilket språk er spillene på?
    Spillskrinet henter inn spill fra både inn- og utland. Mange av spillene leveres med norske regler, enten fra leverandør eller som vi selv har oversatt. Hvilket språk spillereglene er på er angitt i infoboksen på sidene til hvert enkelt spill.
  • Kan jeg betale med Visa?
    Ja, Spillskrinet benytter seg av betalingsløsninger fra Cardia som gjør at du på en sikker måte kan betale varene med VISA eller Mastercard når du bestiller hos oss. Les mer her.
  • Hvordan pakkes spillene: i esker, papp eller gråpapir?
    Vi pakker alle spill forsvarlig inn i tykk papp for å unngå skade. Se vår "betingelser"-side for mer informasjon.

  • Andre spørsmål? Send oss en mail!


Spillspesifikke spørsmål

Bohnanza

Det er oppdaget en trykkfeil i første utgave av det norske regelarket. Under overskriften "Vi går i gang" er neste overskrift "Fase 1 - legge ut bønnekort" kommet over opplistingen av de fire fasene i stedet for under. Dette har ført til litt forvirring vedrørende når man skal så bønnene en har forhandlet til seg. Riktig spillemåte skal være at alle spillerne (ikke bare den som har turen) sår i fase 3, "så-fasen". Man trenger ikke vente på tur for å så de bønnene man handlet til seg.

De fire fasene:
Bohnanza består totalt av 4 enkeltfaser. Spilleren som har turen utfører alle disse før det er neste spillers tur. Fase 2 og 3 inkluderer flere spillere.

  1. Så ett eller to kort fra hånden (må så ett - kan så to). Dette gjøres kun av spilleren som har turen.
  2. Forhandle og gi bort kort. Først snur en opp to kort fra den ubrukte kortstokken. Disse kan kan man velge å forhandle/gi bort eller beholde selv. Man kan også forhandle/gi bort kort fra hånden. Viktig: alle bønner som en får (gratis eller i bytte for andre kort), legges i "trillebåra" - litt til siden for åkeren. De tas ikke opp på hånd. De ligger nå bare i "trillebåra" i påvente av å bli sådd (skjer i fase 3). En kan heller ikke gi disse kortene videre. Alle spillerne kan foreslå byttehandler, men de får BARE henvende seg til SPILLEREN SOM HAR TUREN. De andre spillerne har ikke lov å forhandle seg i mellom.
  3. Så bønner. Kortene fra trillbåra sås nå inn i åkeren(e). NB! Dette gjør ALLE spillere som har mottatt eller forhandlet til seg bønner i fase 2.
  4. Trekke nye bønnekort fra den ubrukte kortstokken. Dette gjøres kun av spilleren som har turen.

Når man er ferdig med alle disse fire fasene går turen til neste spiller, som begynner med fase 1, "legge ut bønnekort".

 

Enda Mer Bohnanza

Vi har fått tilbakemelding om en utydelighet i første utgave av de norske reglene som følger spillet. Spørsmålet er:

- Når trekkes nye oppdragskort?
Nytt oppdragskort skal trekkes i slutten av fase 4 om man ikke har et på hånd. Oppdragskortet trekkes sist - etter de tre obligatoriske bønnekorta.

 

Eufrat & Tigris

- Er Eufrat & Tigris et "konfliktfylt" spill?
Ja, og ofte er det også det som gir de mest innbringende poengsamlingene - spesielt kanskje i eksterne konflikter.
- Må man lime sammen monumentene?
Ifølge de tyske reglene skal monumentene monteres på forhånd - slik som illustrasjonen i de tyske reglene viser. Om du ønsker å lime dem, blir opp til deg, men sammensetningen er som vist i regelheftet.
- Hvilken farge har poenget når kongen innkasserer i stedet for andre ledere?
Man får poeng i sivilisasjonsbrikkens farge. Dette står i reglene, side 5: "Når man legger en brikke, tjener man ett poeng i samme farge som sivilisasjonsbrikken." [videre] "Hvis det ikke finnes en leder med samme farge i kongeriket, går poenget til innehaveren av kongen (svart leder)." (poenget altså med samme farge som sivilisasjonsbrikken)
- Hva er vitsen med andre ledere, så lenge kongen innkasserer flere farger? Er det egentlig noe poeng i å ha andre ledere enn kongen i et kongerike, når man uansett får poeng for brikkene som spilles?
Javisst. Har man ikke andre ledere, kan andre spillere ta makten i en annen farge, f.eks grønt, og får dermed alle grønne poeng. Dette er spesielt viktig i konflikter. Hvis det ikke har kommet til konflikter ennå, har nok ikke dette vært så tydelig. Eventuelle tempelskatter fås også bare av grønn leder. Husk altså at kongen ikke får tempelskatt om to (eller flere) tempelskatter innlemmes i samme kongerike - det får bare den som kontrollerer handelsmannen (grønn leder).
Kan andre få poeng når jeg legger en siviliasjonsbrikke?
Ja, det er helt riktig. Noen ganger kan en føle seg tvunget til å spille en sivilisasjonsbrikke i en annen farge enn man kontrollerer selv, og da kan altså andre spillere få dette poenget (om de har ledere i den fargen, eller kontrollerer kongen om ikke riktig lederfarge ligger i kongeriket).
- Hva er hensikten med å spille ut brikker i andres kongeriker? Man jo ikke kan ha to ledere i samme farge i samme kongerike, og dersom man ikke får poenget selv, må det jo nødvendigvis være en annen spiller som kontrollerer kongeriket. En spiller som kontrollerer et kongerike, henter jo støtte fra brikkene på brettet - så dersom man planlegger å bygge opp til konflikt ved å spille ut brikker i motstanderens kongerike, styrker man jo egentlig bare motstanderen?
Når det gjelder ekstern konflikt er dette riktig. Det vil ikke være nyttig å gi andre spillere ekstra støtte ved å spille ut brikker i samme farge som den en motstander har leder i. Men ved intern konflikt kan man ha nytte av å legge ut f.eks et ekstra tempel før en legger sin egen leder (i konkurrerende farge) inn i en motstanders kongerike. Husk også at katastrofebrikkene kan brukes til å bryte opp et kongerike, slik at man selv kan ta makten...
- Hva er det "vanskeligste" med Eufrat & Tigris?
De to viktigste konseptene i Eufrat & Tigris er:
  1. ekstern og intern konflikt
  2. scoringen (man må ha balanse) som sier at vinneren er den med mest poeng i sin egen svakeste gruppe
- Hva scorer en mest på i E&T?
På to måter: (a) enten gjennom monumenter (som gir "steady income" hver runde) eller (b) gjennom eksterne konflikter som gir antall poeng pr. brikke motstanderen må fjerne (inkludert lederen). NB! I rød konflikt skal en ikke fjerne templer som andre enn rød leder ligger ved siden av!
- Må man ha grønn leder i et kongeriker for å få tempelskatten(e)?
Ja. På side 11 i reglene står det: "Finnes det ingen Kjøpmann (grønn leder) i kongeriket, blir skatten liggende til en kommer."
- Teller tempelskatten som hvilken som helst farge?
Ja, tempelskatter regnes som jokere i opptelling - altså kan de telle som hvilken som helst farge.
- Når kan jeg trekke nye brikker? Følgende situasjon oppstod:
  • Ekstern konflikt der først handelslederne var involvert: Basse vinner og innkasserer 4 grønne poeng
  • videre er kongene nødt til å fortsette konflikten. Basse har kun 2 brikker bak skjermen, Kjell har 5, og Basse vil selvsagt trekke 4 brikker av posen for å komme opp i 6, noe Kjell er helt uenig i Jeg finner ikke noe spesifikt angående det å trekke brikker midt i en "krig", men vil absolutt si at den som angriper har et stort fortinn dersom han kan trekke brikker midt under krigen.
Her har Kjell rett. Man trekker bare nye brikker i to situasjoner:
  1. Turen er slutt (se s. 6 i reglene) ("Er turen slutt?")
  2. Man bruker en av sine to handlinger til å bytte brikker. (Merk at man da ikke får trekke flere brikker fra posen enn man la bort.) Dette kan ikke gjøres alle konflikter er løst.
Altså: Når forbindelsesbrikken er lagt, skal man løse alle mulige konflikter før man går videre i spillet (inkludert det å trekke nye brikker.)
- Hva skjer med tempelskatter som ligger på tempel som må fjernes som følge av intern/ekstern konflikt?
NB! Templer med intakte skatter skal ikke fjernes! (se punkt to fra toppen side 9 i reglene)
En engelsk FAQ til Eufrat & Tigris finner du her.

The Settlers

I den norske oversettelsen av spillet The Settlers fra DanSpil har du kanskje lagt merke til den utstrakte bruken av ordet "må"? Vel, det viser seg at oversetterne til spillet har vært litt for mye i dansk modus og glemt at "må" på dansk betyr "kan" på norsk.
Derfor: alle steder der du leser "må", skal du lese "kan". Norsk "må" i spillet er oversatt til "skal".
Eksempler fra korta:
  • Ridderkort: Når man legger dette kortet, KAN man flytte røveren og trekke et kort fra en av de berørte spillerne.
  • Fund (Funn!) Når man spiller dette kortet, KAN man straks ta 2 råstoffkort ETTER eget valg fra bunkene.
  • Bygging av vei: Når man spiller dette kortet, KAN man straks bygge 2 veier - uten å betale.
  • Monopol: Når man spiller dette kortet, nevner man et råstoff. Dine motspillere SKAL (!) så gi deg alle de kortene de har med det gjeldende råstoffet.

Settlers Sjøfarer

I den danske utgaven av Settlers Sjøfarer har av ukjent grunn illustrasjonen for scenariet StorCatan falt ut. Spillskrinet har derfor scannet det inn fra de tyske reglene. Hent bildet her.

Settlers Byer & Riddere

Spørsmål: Hvordan virker "Vannvei"?

Svar: Den som har vannvei får et valgfritt råstoff fra "banken" dersom han ikke har hus eller by på det nummeret som blir rullet.

Eksempel: Truls har vannvei, og det er Ola sin tur. Ola ruller 4. Truls har ikke hus eller by på landskapsbrikke "4" og får dermed ta ett valgfritt råstoff fra "banken". Dette sjekkes hver gang terningen kastes, og man får bare ta ETT råstoffkort.

Stephensons Rocket - startbyer er ikke landsbyer!

I reglene går det ikke klart fram om startbyene regnes som landsbyer - dvs om de utløser utbetaling når ett lokomotiv når fram til en annen startby. I følge Chris Lawsons FAQ, så skjer dette ikke. Startbyer teller kun med som by i utbetaling ($1000 for startbyen), men utløser altså ikke noen utbetaling ved tilknytning. Tilknytning til startbyer utløser heller ikke en sammenslåing. Se mer her.

Moderne Zeiten

Engelske spilleregler (MS Word format) kan lastes ned her.

Andre spørsmål?

Andre spørsmål? Send oss en mail!
Spørsmål? Send oss gjerne en e-post eller ring oss på tlf. 4000 4999 (v/Siv).
 
Alle våre nyheter..