Spillforumet
Spørsmål og svar om Spillskrinet og produktene våre.
Vil du prøve en annen vri? Her finner du noen regelvarianter.
Noe på hjertet? Send oss GJERNE en e-post
Klikk HER for å se tidligere nyhetsbrev. Registrer deg under for å motta oppdaterte nyheter om spill
 Visa    Mastercard
Hele Norges Spillforum Forum Hovedsiden Hele Norges Spillforum
- Spillskrinets introtekst -

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Hjelp til utvikling av brettspill

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hele Norges Spillforum Forum Hovedsiden -> Hjelp og forslag
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
gamecreator
Landeveisrøver av Carcassonne og Skrinet

Ble Medlem: 16 Sep 2013

InnleggSkrevet: Man Sep 16, 2013 3:09 pm    Tittel: Hjelp til utvikling av brettspill Svar med Sitat

Hei!

Jeg er usikker på hvorvidt noen kan besvare meg, og hvorvidt spørsmålene mine passer inn på forumet, men jeg prøver meg likevel.

De siste fem årene har jeg jobbet med å utvikle et brettspill. Jeg vil veldig gjerne ha produktet mitt ut på markedet.

Jeg lurer på:
1) Hva er den beste måten å gjøre dette på: Henvende seg til et selskap som produserer brettspill, eller finnes det andre løsninger?

2) Finnes det selskap som produserer brettspill i Norge, eller er det bedre å oppsøke et utenlandsk selskap?

3) Hvis jeg oppsøker et selskap og presenterer ideen, hvordan kan jeg være sikker på at ikke ideen blir stjålet? (Anta gjerne at ideen er knallbra).

Produktet - sånn jeg ser det - er salgbart både innenlands og utenlands.

Ser frem til svar!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Knut Strømfors To
Verdenshistorisk Boss av det Gylne Skrin

Ble Medlem: 14 Sep 2007

InnleggSkrevet: Man Sep 16, 2013 5:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg lurer på:
1) Hva er den beste måten å gjøre dette på: Henvende seg til et selskap som produserer brettspill, eller finnes det andre løsninger?

Det smarteste er å gå til et spillforlag. De kan raskt fastslå om ditt spill er originalt og om det er har et salgspotensial. Hvis det første forlaget sier nei takk kan du gå til flere, men ikke mange på en gang. Hvis alle sier at de ikke er interessert er det ofte en god indikator på at din spillidé ikke er god nok. Hvis du til tross for de negative tilbakemeldingene synes ditt spill bør bli utgitt kan det være smart å prøve seg på Kickstarter eller å utgi spillet på egenhånd i et meget lite opplag.

2) Finnes det selskap som produserer brettspill i Norge, eller er det bedre å oppsøke et utenlandsk selskap?
Vennerød Forlag AS (mitt forlag) ogLitor (tidligere Damm) er de to største.

3) Hvis jeg oppsøker et selskap og presenterer ideen, hvordan kan jeg være sikker på at ikke ideen blir stjålet? (Anta gjerne at ideen er knallbra).
Alle tror deres idé er knallbra. Som oftest er den ikke det. Jeg håper du har gjort grundig resarch på board game geek og andre steder for å finne ut om idéen er original. En sjelden gang kommer det gode idéer fra folk som ikke allerede er i bransjen. Hvis din idé er god kan du regne med at ingen vil risikere sitt gode navn og rykte på å stjele den. Når det er sagt må du vite at spilidéer ikke lar seg beskytte gjennom patent ol. Det eneste som kan beskyttes er navnet (varemerke), design på brett og brikker ol (mønsterbeskyttelse). Som oftest blir ikke brettspillnavn, brettet ol beskyttet, fordi det ikke lønner seg.
E-post: ubongo@smartegaver.no
Nettsted: www.smartegaver.no
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
gamecreator

InnleggSkrevet: Man Sep 16, 2013 5:11 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar!

Nå vet jeg hvor jeg skal henvende meg i Norge når betaversjon er ferdigstilt.
Til Toppen
Esven
Reinerlig Eventyrer etter de Tapte Byer

Ble Medlem: 07 Des 2007

InnleggSkrevet: Tor Sep 19, 2013 7:24 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

Til dine spørsmål:

1) Det er ingen som PRODUSERER brettspill i Norge, og det er heller ikke de du i utgangspunktetet er interessert i å kontakte, som Knut nevner. Det er bedre å bruke et forlag. Når det er sagt, er det selvfølgelig mulig å sende spillet sitt rett inn til produksjon. Ludofact i Tyskland er en av mange utenlandske produsenter. Men du har en oppstartskostnad, må stå for all risikoen selv og vil også kunne støte på utfordringer ved innsalg til forhandler. Men det er mange eksempler på utviklerere som sender det inn til produksjon selv og selger over disk på den årlige messen i Essen. Men for å gjøre dette, bør nok spillet ditt være et såkalt "gamers" spill. Dersom det er et familiespill eller selskapsspill, er det nok forlag som er løsningen. Men det er aldri noen fasit.

2) Så er spørsmålet om man skal gå til et norsk eller utenlandsk forlag, dersom man bruker forlag. Det lureste er nok å bruke et norsk forlag i første omgang for å kunne få en test av det. Men et nei fra et norsk forlag betyr ikke nødvendigvis at spillet ikke har potensiale. Markedet i Norge er lite, så det er en begrensning på hva det er økonomi i for et forlag i Norge. Det er fortsatt størst marked for selskapsspill/quiz i Norge. Det er et mye større market i utlandet for famileispill/strategispill, men også mye mindre sannsynlighet for utgivelse. Det er flere nordmenn som årlig drar til Göttingen i starten av juni. Dette er et treff der du kan få møte de største forlagene i Tyskland og presentere din(e) prototype(r). Landet har mange av de viktigste og største forlagene. Jeg har selv snakket med mange av disse, og de har sagt (avhengig av forlag) at de får inn mellom 1000 og 6000 ideer i året, de vurderer 100-300 av dem, tester 30-80 og gir ut 3-15. Så nåløyet er trangt. Ved å dra til Göttingen vil du kanskje komme blant de 30-80 med en gang. Fortsatt må spillet være helt enestående bra, og helst med nye mekanikker, for å få utgitt det. Nettverk og kontakter kan bare hjelpe deg gjennom den første filtreringen.

3) Du trenger ikke være redd for at ideen din blir stjålet. Det er en såpass liten bransje at forlagene og andre ikke ønsker å risikere ryktet sitt. Det er uansett nok ideer å ta av. Som utvikler kan man heller ikke forvente seg mer enn ca. 5% i royalty (av ca. 100 kr, altså ca. 5 kr. pr. spill), så det er ikke den største kostnaden for forlaget. Hvis du allikevel er redd for det, kan du i hvertfall sende alle filer osv. på en CD til deg selv i posten i en forseglet og datostemplet konvolutt. Det er ihvertfall noe, selv om det (som Knut sier) er vanskelig å beskytte en spillidé.

Selv om jeg selv heller ikke har fasiten, håper jeg min forholdsvis korte erfaring i bransjen var til litt hjelp. Du kan sende meg PM dersom du har flere spørsmål.
gamecreator

InnleggSkrevet: Fre Sep 20, 2013 1:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for svar!

Jeg vil anta at mitt spill er et såkalt "gamers" spill, som du kaller det.

Blant annet vil spillet appellere til de som har erfaring med dataspill av typen World of Warcraft, Dota, League of Legends, osv. Spillet er nemlig karakter-basert og delvis inspirert av fantasy-sjangeren.

Jeg antar målgruppen vil være stort sett gutter, i alderen 12 til 30 + år.

Spillet inneholder en del viktige elementer jeg ikke har funnet i noen andre brettspill, og jeg har gjort mye research. Dette gir meg tro på at prosjektet er ganske unikt.

For min del hadde det vært best å kunne henvende seg til et norsk forlag, som for eksempel Vennerød.

Dessuten er det viktigere for meg å få gitt ut spillet, enn å tjene noe særlig med penger på det. For meg er realiseringen av prosjektet det viktigste.

Du sier at det er et litt dårlig marked for "gamers" spill i Norge, men er det mulig å benytte et norsk forlag for salg i utlandet for eksempel?
Til Toppen
ad79
Bonde av Carcassonne og Skrinet

Ble Medlem: 13 Okt 2009

InnleggSkrevet: Fre Sep 20, 2013 6:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

En mulighet viss du har stor tro på spillet ditt er å kontakte Victory Point Games som er en amerikansk utgiver. De printer spillene på bestilling så de kan ha et ganske stort utvalg uten å ha mye ferdigtrykket materiale.

De gir ut mange forskjellige typer spill fra barnespill, familiespill og euro til krigsspill.

Her er en link til noen artikler de har skrevet om å få sitt spill utgitt.

http://victorypointgames.com/articleDetail.php?article_ID=20&page=1
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hele Norges Spillforum Forum Hovedsiden -> Hjelp og forslag Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet