Spillforumet
Spørsmål og svar om Spillskrinet og produktene våre.
Vil du prøve en annen vri? Her finner du noen regelvarianter.
Noe på hjertet? Send oss GJERNE en e-post
Klikk HER for å se tidligere nyhetsbrev. Registrer deg under for å motta oppdaterte nyheter om spill
 Visa    Mastercard
Hele Norges Spillforum Forum Hovedsiden Hele Norges Spillforum
- Spillskrinets introtekst -

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Spill for 3-5-åring som er gøy for voksne?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hele Norges Spillforum Forum Hovedsiden -> Spilldiskusjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vannjenta
Fyrste av det Gylne Skrin

Ble Medlem: 15 Jun 2005

InnleggSkrevet: Man Des 28, 2015 7:54 pm    Tittel: Spill for 3-5-åring som er gøy for voksne? Svar med Sitat

Vi har en treåring som elsker å spille med oss. (Hun klarer spill med både 4- og 5-årsgrense) Favorittene er Jakten på ballongene (nyopptrykk fra 80-tallet med Dick Bruna sine illustrasjoner), Bamse-yatzy, Klatremus og dyrene i Hakkebakkeskogen, samt div. Lotto- og Memospill. Fikk Lille larven til jul og den dårlige kritikken er velberettiget, men med litt endring av reglene funker det og fint. Loopin Louie er såklart også stas.
Har dere tips til andre gode spill? Villkatten jr er for eksempel lite utfordrende for voksne og litt lett for henne. Kunnskapsspillet "Se hva jeg kan" er gøy for henne, men vi svarer jo rett på alle spørsmål og må legge inn regel om å velge dårligste terning. Er for eksempel junior labyrinth gøy, eller bør man forenkle originalversjonen isteden?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Nikita
Kardinal av det Gylne Schacht og Skrin

Ble Medlem: 31 Okt 2003

InnleggSkrevet: Søn Jan 24, 2016 9:17 am    Tittel: Re: Spill for 3-5-åring som er gøy for voksne? Svar med Sitat

Jeg kan anbefale Diamant / Incan Gold ( http://boardgamegeek.com/boardgame/15512/diamant ) om du klarer å få tak i det. Har gode erfaringer med å spille dette med mindre barn - og samtidig er det kjekt for voksne! Og når barna blir så stor at de vil låne bilen kan det være greit å ta spillet frem igjen. Et push-your-luck spill som gir en god indikasjon på risikoviljen til dem du spiller med... Wink

Man skal her på skattejakt i en litt skummel gruve. Dette gjøres ved å snu kort. Kortene viser enten diamanter eller en fare (skorpion, slango, giftig gass, eksplosjon og steinras). Diamantene deles likt på alle som fortsatt er i gruven, en utmerket jobb for 6-7 åringen, og blir det noe til overs legges det igjen på kortet som nettopp ble snudd. Før neste kort snus skal alle bestemme seg for om de vil fortsette å prøve lykken, eller sikre diamantene de allerede har samlet ved å forlate gruven. De som går ut får også med seg diamantene som ligger igjen på kortene. Hvorfor gå ut? Dukker samme faren opp for andre gang må alle flykte for livet - ut av gruven. Alt som ble samlet denne runden mister man hvis man da fortsatt var i gruven. Spillet spilles over 5 slike runder. Kjapt og greit, og morsomt for alle.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vannjenta

InnleggSkrevet: Søn Jan 24, 2016 6:51 pm    Tittel: Bra tips! Svar med Sitat

Bra tips! Har gitt bort spillet i gave, men ikke spilt det selv. Mener man kanvære ganske mange som spiller på en gang også? Her er Star Wars Carcassonne stas for tiden, selv om tålmodigheten er slutt ca etter ti poeng. Og så var det stas å spille litt vri åtter med åpne kort, og uten åtter som kunne vri Wink
Til Toppen
Nikita
Kardinal av det Gylne Schacht og Skrin

Ble Medlem: 31 Okt 2003

InnleggSkrevet: Man Jan 25, 2016 1:18 pm    Tittel: Re: Bra tips! Svar med Sitat

Ja, Diamant kan spilles med opp til 8 spillere. (Diamant har veldig fine diamanter så jeg vil anbefale denne utgaven til spill med barn Wink , Incan Gold har noen ekstra kort og utvdede regler, men disse ville jeg nok uansett tatt ut for spill med små barn). Og spill tiden er den samme uansett hvor mange som er med, så det er jo helt genialt.

Ellers har jeg en venninne som med stor suksess har spilt Dixit med 4-åringen. Et spill det i utgangspunktet ikke slo meg kunne egne seg for så små barn.

Stablespillet Roskis vil vel også kunne fungere.

Andre spill vi har spilt og som har fungert greit fra minsten var ca 5: Château Roquefort, Magilabyrinten, Spøkelsestrappen, That's Life!, Sequence for Kids, Bausack, Pickomino, Alfred, Trivoli.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Fusomfei
Munk av Carcassonne og Skrinbetenker

Ble Medlem: 12 Mai 2004

InnleggSkrevet: Tir Jan 26, 2016 11:29 am    Tittel: Svar med Sitat

Hyggelig at tidligere forumtravere vender tilbake etter noen travle år! Very Happy
Jeg ser det ligger en tråd om barnespill her

Firkort med "fins i havet" er også populært hos oss.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ayrelloch
Landeveisrøver av Carcassonne og Skrinet

Ble Medlem: 16 Feb 2015

InnleggSkrevet: Søn Jan 15, 2017 11:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

My First Carcassonne er nok et bedre Carcassonne-valg for familier med småbarn.

Ellers kan du sjekke ut Brick Party, Robot Turtle, My First Stone Age, Drachenturm og Outfoxed.

Jeg har ikke spilt alle, men jeg har hvert fall sett alle bli spilt, og dette er spill jeg synes virker gode.

EDIT: Ett år gammel tråd; her var det liv.
Til Toppen
Vannjenta

InnleggSkrevet: Tor Jul 20, 2017 4:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for tips!
Diamant har vært suksess. Forenkler reglene litt bare, sier 123 JA/NEI i kor om vi vil være med videre eller ikke. Og diamant legges bare ut og den som drar hjem alene får diamanten.
Ellers elsker vi "fins i havet/skogen el "Go fish" for tiden. Enten med parstikk eller firkortstikk. Hun gjemmer kortene bak et eskelokk så vi ikke ser hennes kort.
Memory er såklart en slager, og stigespill. Begynt litt med backgammon og sjakk. Spørrespill for barn er stas om man legger til noen kort med voksenspørsmål for de voksne. Noen som har testet nye ticket to ride juniorutgave? Vanlig er litt vanskelig når man ikke kan lese ordentlig enda, men ser for meg det må gå an å teste vanlig versjon med reglene til juniorutgaven.
Til Toppen
Ebbe

Ble Medlem: 12 Jun 2011

InnleggSkrevet: Ons Jul 26, 2017 10:14 pm    Tittel: Svar med Sitat

Juniorutgaven av Ticket To Ride har symboler på byene, og ikke bare tekst.
Slik kan de minste selv se på kortene hvor de skal til og fra. Har kjørt det inn, men ikke fått testet det ennå.

My first Bohnanza kan kanskje være noe? Det er oppført som 4+. Det gikk ok-ish med fireåfingen min. Han var veldig giret og likte bønnebildene godt, men konsentrasjonen holdt i ca. 10 minutt. Smile Men det skal helt klart prøves igjen.

Rumpel Ritter fra Haba liker jeg godt. 4-åringen min liker det ikke så godt, men 2-åringen synes det er gøy.

Jakten på den forsvunnede diamant fungerer også godt fra 4-5 år.

Troll trails er hit-en hos oss tiden, men ikke sååå gøy for voksne. Utenom å se barnas spilleglede som jo er priceless. Smile

Ellers så kan jeg på det varmeste anbefale fortellinger til kveldsen med Rorys Story Cubes.
Til Toppen
Vannjenta

InnleggSkrevet: Tor Jul 27, 2017 6:07 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for flere spennende tips!
Tenker vi skal teste vanlig ticket to ride, men med reglene til juniorutgaven. Fjerne de lengste rutene kanskje eller at de teller dobbelt. Og spille med åpne kort.
Vi spilte vanlig Settlers idag. Det gikk kjempefint. Droppet utviklingskortene bare. Skjønner ikke hvorfor det står fra 12år på vår utgave Smile gøy å kunne spille gjennom spill fra spillhylla! Fant Loco i spillskuffen og det var jo også gøy. Og Carcassonne funker fint om vi dropper bønder på engene foreløpig. Og ingen utvidelser (men med basisbrikker fra endel utvidelser da)
Til Toppen
Fusomfei

Ble Medlem: 12 Mai 2004

InnleggSkrevet: Ons Aug 02, 2017 12:53 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vi har også forenklet Settlers ved å droppe røver og kortbegrensning på hånda, samt ved å la 7-kast gi alle spillerne rett til å trekke en valgfri ressurs. Dermed blir spillet snillere og raskere, noe som har fungert godt hos oss.

6-åringen har ellers blitt veldig glad i 6 nimmt, sikkert fordi han er veldig glad i tall.
Til Toppen
Vannjenta

InnleggSkrevet: Tir Sep 05, 2017 11:53 am    Tittel: Svar med Sitat

På søndag sa jeg til 4,5åringen at hun kunne velge hva hun ville gjøre hele dagen. Hun valgte: spille brettspill!!! Very Happy ble noen runder Fins i skogen og så fikk jeg velge så da ble det Flukten fra Atlantis. Tar litt for lang tid å spille enda så hun ble litt lei, forenklet det ved å droppe å tenke på tallene under menneskene. Avsluttet med noen runder Loopin Louie Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Hele Norges Spillforum Forum Hovedsiden -> Spilldiskusjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet